הקשר בין חמשת היסודות

0
3756

הרפואה הסינית היא רפואה מסורתית ועתיקה המתפצלת לרפואות שונו הכוללות את שיטת הדיקור הסיני המפורסמת או ריפוי באמצעות צמחי מרפא. שיטת הרפואה הזו מתבססת גם על הפילוסופיה הסינית העתיקה שיש לה סיפורים ומסורות המחברים אותנו אל הטבע. התורה הסינית מתאפיינת, בין השאר, בחמשת היסודות של אנרגיית הצ'י, שהיא אנרגיית החיים. יסודות הצ'י לקוחים מהטבע, כמובן.

להכיר את יסודות הצ'י

יסודות הצ'י מתחלקים ל-5 יסודות עיקריים שעליהם מתבססת הרפואה הסינית:

  • יסוד העץ (מו) – ברפואה הסינית העץ מסמל את ההתחדשות, הצמיחה והפריחה. האיבר הדומיננטי שלו הוא הכבד, אך הוא מתייחס גם לאיברים אחרים כמו גידים, איברי החושים. הרגש השולט ביסוד זה הוא הכעס.
  • יסוד האש (חוו) – האש מסמלת את הקיץ ואת תהליכי הגדילה הפעילים. האיברים הדומיננטיים הנמצאים תחת יסוד זה הם האש והלשון. האש מבטאת את רגש השמחה.
  • יסוד המתכת (ג'ין) – מסמלת את עונת הסתיו ותהליכים של הבשלה ובגרות. האיבר הדומיננטי של היסוד הוא הריאות. איבר החושים של המתכת הוא האף והיא גם מסמלת רגשות של עצב וכאב.
  • יסוד המים (שיווי) – המים הם סמלם של החורף ואחראיים על איברים כמו כליות ואוזניים. הרגש המאפיין את היסוד הזה הוא פחד.
  • יסוד האדמה (טו) – מסמל את סוף הקיץ. האיברים הבולטים של היסוד הם הטחול, הפה והשפתיים. הרגש המאפיין את היסוד הזה הוא רגש ההסתגרות.

יסודות הצ'י מייצגים לא רק את עונות השנה, אלא גם מאפיינים נוספים דוגמת צבעים. כך, יסוד העץ מייצג את הצבע הירוק, האש את האדום, המתכת את הלבן, המים את השחור והאדמה מייצגת את הצבע הצהוב.

יוצרים ביחד הרמוניה

מטרתו של המטפל הסיני היא ליצור הרמוניה ואיזון עם חמשת יסודות הצ'י. באמצעות ההרמוניה הזו יכול האדם להגיע לשלמות שהוא מבקש ולהתגבר על הכאבים והמחלות התוקפים אותו. הרפואה הסינית מאמינה ביכולתו של הגוף לרפא את עצמו, ובניגוד לרפואה הקונבנציונלית המטפלת בעיקר בתסמיני המחלה, הרי שהרפואה הסינית מטפלת בגופו של האדם, והוא מצדו מתגבר על הקשיים. ולבסוף, חשוב לזכור שהיסודות קשורים זה בזה: המים נותנים חיות לעץ ומצמיחים אותו, העץ בתורו משמש כחומר גלם לאש, האש יוצרת את האפר והאדמה ובמעמקי האדמה ניתן למצוא את המתכת. המתכת מתרכזת בתוך מי התהום אשר מצמיחים את העץ ומעגל חוזר על עצמו.

שיתוף

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here