הכירו את תסמונת הוושט על שם בארט

0
4057
הכירו את תסמונת הוושט על שם בארט
קרדיט: freepik

בתסמונת הוושט על שם בארט, תאים נורמלים של הוושט, אשר בדרך כלל נראים כקשקשיים או רב שפתיים, הופכים לתאים עמודיים הנמצאים באופן רגיל במעי. התהליך שבו ישנם תאים במקום לא שגרתי קרוי: מטפלזיה. השכיחות של ממאירות הוושט באנשים אשר סובלים מהתסמונת המדוברת גבוה יותר מהאוכלוסייה הכללית. יחד עם זאת, עדיין מדובר על תסמונת שמופיעה באחוז אחד בלבד מהאוכלוסייה הסובלת מתסמונת בארט.

גורמים לתסמונת הוושט על שם בארט

תסמונת בארט היא תסמונת אשר מתפתחת אצל אנשים שסובלים מגירוי וושטי מתמשך כתוצאה ממחלת ריפלוקס. מדובר על מחלה שבה חוזר תוכן הקיבה לוושט או כתוצאה מדלקת כרונית של הוושט. אנשים אשר סובלים מצרבת פרק זמן משמעותי מצויים בקבוצת הסיכון לתסמונת הזו ועליהם להיות במעקב רפואי.

תסמינים לתסמונת הוושט על שם בארט

התסמינים הנפוצים ביותר של תסמונת בארט דומים לתסמינים של ריפלוקס. בין התסמינים ניתן למנות: צרבת שעשויה להעיר משינה, הקאות, קושי בבליעה, הקאות דמיות או דם בצואה. עם זאת, באנשים שונים יתכנו תסמינים שונים ועל כן יתכן כי התסמינים המדוברים ידמו מחלה אחרת ואף יתכן כי לא יהיו כלל תסמינים. מומלץ להתייעץ עם רופא לשם אבחון מדוייק. 

כיצד מאבחנים את התסמונת?

בכדי לאבחן את התסמונת יש לערוך בדיקה אנדוסקופית תחת טשטוש אשר במהלכה מוחדר צינור ארוך וגמיש הקרוי אנדוסקופ דרך הפה של המטופל אל תוך הוושט. המכשיר המדובר מכיל מצלמה שמאפשרת להתבונן בציפוי הפנימי של הוושט ואף להסיר דגימת רקמה קטנה לצורך ביופסיה ולבחון אותה תחת המיקרוסקופ. דגימה זו יכולה לקבוע האם תאים קשקשיים נורמליים הוחלפו בתאים עמודיים ואף לזהות סימני ממאירות.

כיצד מטפלים בתסמונת?

אם אובחן כי האדם סובל מהתסמונת המדוברת יוענק לו טיפול רפואי שיבחר בהתאם לגיל המטופל, מצבו הבריאותי הכללי, ההיסטוריה הרפואית של המטופל, היקף המחלה וכן בהתאם להעדפת המטופל. על אף שלא קיימת כיום תרופה שמרפאת לחלוטין את התסמונת ולאחר שהתאים המצפים את הוושט הוחלפו בתאים עמודים כבר אי אפשר להחזיר אותם לקדמותם, הרי שניתן להעניק לאדם טיפול שמטרתו היא למנוע נזק נוסף באמצעות הפחתת הפרשת החומצה בקיבה. בין הטיפולים המקובלים ניתן למצוא: תרופות שהמטרה שלהן היא להפחית את כמות החומצה שמיוצרת בקיבה, ניתוח להסרת הרקמה הפגועה או קטע של הוושט במקביל לטיפולי מעקב אנדוסקופיים. 

מעבר לטיפולים הקונבנציונליים המוצעים כיום ניתן למצוא גם מגוון טיפולים המבוססים על הרפואה הסינית כגון: דיקור סיני, טיפול בצמחי מרפא מיוחדים ועוד שהמטרה שלהם היא להקל על התסמינים השונים ולאפשר לאדם לחיות את חייו בצורה טובה, נוחה ונעימה יותר.

שיתוף

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here