דיכאון בראי הרפואה הסינית

0
3856

הרפואה הסינית מושתת על עיקרון הדואליות: החיים נוצרים בעקבות תנועה בלתי פוסקת של אנרגיה שמתפשטת ומתכנסת הלוך ושוב ויוצרת את תנועת היין והיאנג, היש והאין. תנועה זאת יוצרת את גווני היקום: עולם החי, הצומח, הדומם, את הזמן והמרחב, את המלא והריק.

אותה תנועה מתרחשת כל הזמן בגופנו ובנפשנו. מהפעילות הבין תאית הקטנה ביותר עד פעימת הלב הגדולה והאינטנסיבית, ממצמוץ העין ע"י שרירים זעירים עד תנועות רגליים וידיים גדולות, משמחה וצחוק עד לעצב ובכי- הכל מתרחש מאותה תנועת התפשטות והתכנסות.

הפילוסופיה והרפואה הסינית רואות את מחוייבות האדם לפעול ולנהל את חייו על פי חוקי היקום, על פי אותו חוק התפשטות והתכנסות, על פי הקשבה לתנועת היין והיאנג בגופו ובעולם הסובב אותו. ספר הטאו שב ומבטיח כי זה ההולך עפ'י דרכי היקום אושרו ובריאותו הנפשית והגופנית מובטחים. אולם, חיינו הם דינמיים. לעיתים עם עבודה פנימית אנו מצליחים לשמור על איזון מסויים בין תנועות ההתפשטות וההתכנסות, מצליחים לקום מכישלון, לצאת מעצב, לדאוג במידה, לצחוק ולשמוח בטעם ולעיתים אנחנו לא מצליחים לשמור על אותו איזון ומשהו שם מתרחש לא כשורה…משהו שם נתקע..יותר מדי התכנסות או פחות מדי התפשטות, משהו יצא מאותו איזון קוסמי מופלא.

הרפואה הסינית הקלאסית רואה תמונה נרחבת ומדויקת של האדם. על ידי מפת הלידה והדופק ניתן לראות את הפטנציאל המולד של אותו גוף\נפש ולהבין את שורש הבעיה שגרם לחוסר איזון זה.

לצורך הדוגמה אביא את המקרה של אלי (שם בדוי) פוליטיקאי ואיש עסקים שהגיע אליי לקליניקה עם עניים בורקות מדמעת. "אני מרגיש כאילו יש לי חור בלב" אמר אחרי שסיפר איך העסק שלו התפרק ובפוליטיקה כבר לא ממש "הלך" לו. כל החיים היה אלי איש עסוק מאוד, פעיל חברתית ובין המחויבויות ניהל בקפדנות עסק גדול. הנייד שלו היה פעיל 42 שעות, טלפונים וחברים הקיפו אותו ללא הרף. ואז, ביום אחד הכל קרס. בעסק התברר ששותפו שסמך עליו שנים בגד וגנב ובתחום הפוליטי חברתי כבר לא היו צריכים את עבודתו.

אלי הרגיש שעולמו חרב עליו ואט אט הסתגר בביתו, עצוב, מתוסכל, קשיי שינה התגלו, בעיות בתאבון הופיעו ובמקום השימחה שהייתה נחלתו הגיעו הרבה דמעות.

עם הזמן שחלף הרגיש שאין לו לשם מה לקום מהמיטה אפילו חשב מספר פעמים על התאבדות. בתחום המיני ניתקל בעיות קשות, מה שגורם למתח בין בני הזוג. כשאלי נכנס הבחנתי בגבר נאה, גבה קומה, אינטלגנט ובעל רמת מודעת גבוהה.יחד עם זאת פניו היו נפולים, שקיות חומות מתחת לעניו וניתן היה לראות בקלות שהתנועה הטיבעית של גופו יצאה מהאיזון העדין שלה.

כשבדקתי את הדופק הבחנתי בדופק מאד רך ואיכות של מים ליוותה את כולו בעיקר את איזור הטחול,הכבד ומעטפת הלב. הכליות היו חלשות וגם אופיינו ע"י המיימיות הזאת. ניתן היה להבחין שהאש הטיבעית שהגוף צריך "הוצפה" במים, על כן אלמנט האדמה הוחלש, אלמנט האש "טבע" ומה שנישאר הורגש כמו הצפת מים.

בבדיקת מפת הלידה ראיתי כי אכן יש לאלי נטייה מולדת לחוסר באלמנט האש והאדמה ומנגד לעליה לא מבוקרת של מים. הפחד שאלי הרגיש עם נפילת העסק שלו והתחום הפוליטי בו עסק, הבדידות הקשה שאחזה בו החלישו את הכליות ואיפשרו למים להתבטא בצורה כזאת קשה. כתוצאה מחולשת הטחול והאדמה התאבון נעלם, הבדידות והתסכול תפסו מקום וחולשת האש היא ש"עזרה" לבעיות השינה ולחוסר השימחה שהרגיש.

בטיפול הראשון דקרתי שתי נקודות (הנקודה השנייה והשלישית על מרידיאן הטחול), נקודות אש ואדמה, במטרה לחזק אלמנטים אלה על מנת שיתגברו על הצפת המים שנוצרה בגוף. שתי נקודות אלה יחד מחממות את הכבד ואת הגוף כולו מרגיעות את הנפש מחזקות את הלב וזוקפות את האדם.

בטיפול השני אלי הופיע כשקומתו יותר זקופה, השקיות מתחת לעניים הובהרו קצת ואפילו העלה חיוך על שפתיו. סיפר לי שחבר שלו חקלאי וחשב להצטרף אליו לכמה שעות ביום לעבודת כפיים באדמה. אמרתי לו שזה רעיון מצויין זה גם ירענן אותו ויגרום לו לסיבה טובה לקום מהמיטה ובפרט שזוהי עבודת כפיים שמחזקת את אלמנט האדמה בגופנו.

לדופק כבר הייתה פעימה יותר נינוחה אך, שורש הגוף, הכליות, עדיין היה חלש. החלטתי לידקור את הנקודה ה 61 על מרידיאן הכליות בשני הצדדים. זוהי נקודה שמחזקת את האדמה ומורידה את האנרגיה למטה על מנת לחזק את הכליות.

מטיפול לטיפול אלי הרגיש הרבה יותר טוב. הוא חייך שוב, לבש שוב את הבגדים שאהב ואפילו חזר למשקלו הרצוי. עניו שוב ברקו אך הפעם מהתרגשות כשסיפר לי שאישתו בהריון.

הוא נהנה מעבודת הכפיים והבטיח לעצמו שגם אם יתחיל עסק חדש תמיד יפנה זמן לאזן את עבודת המשרד האינטנסיבית והלחוצה עם עבודה בחוץ, עם האדמה.

לסיכום הצעתי היא כזאת:

החיים על פני כדור הארץ הולכים ונהיים צפופים יותר, מזוהמים יותר ולחוצים יותר.אנחנו מוצפים בגירויים, פירסומות, קניות ורעיונות חדשים, מנסים בכוחותינו האחרונים לעמוד בקצב האינטנסיבי ולהשאר בקו הבריאות והשפיות.

קחו אוויר, התעוררו בבוקר 01 דק' לפני הזמן בו אתם צריכים לקום, שבו בפינה שקטה ותנשמו. תנקו את המח העמוס מכל רעיונותיו ודעותיו, דמיינו שאתם יפים, קלים, ממש יכולים לרחף, תעלו חיוך על השפתיים, תימתחו כמה מתיחות וצאו ליום החדש נקיים יותר.

במשך היום אל תשכחו את דרך האמצע, תאכלו אוכל מזין ואם אתם מרגישים עמוסים ולחוצים צאו לשתי דקות לנשום, תנו לתנועה הטיבעית של הגוף לקרות, התפשטות והתכנסות, כמו גל, כמ מים, כל הזמן בזרימה.

שיתוף

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here