נדודי שינה – אינסומניה

0
3415

אינסומניה נחשבת לאחת מהבעיות השכיחות והמוכרות כיום .

כולנו חווים קשיי הירדמות במהלך חיינו. מתח נפשי, כאב בשל מחלה, או אכילת מזונות "כבדים"/מעוררים מדי,כל אלו עלולים להפריע את שנתנו .

ההבדל הוא שאצל אדם הסובל מהפרעת שינה בהגדרה, הקושי להירדם או להחזיק שינה הנו כרוני ומהלך החיים התקין נפגע .

המושג -אינסומניה מתייחס לקושי להירדם,חוסר יכולת להחזיק שינה והתעוררויות תכופות,שינה חסרת מנוחה /מרובת חלומות.

כ-40% מכלל האוכלוסייה הבוגרת מדווחים על קשיי הירדמות,אך רק אחוזים בודדים פונים לקבלת ייעוץ רפואי .

שלוחה נוספת של חוסר בשעות שינה עלולה לגרום להפרעות נוספות כגון ,דיכאון , מחלות לב ,עייפות כרונית ועוד. כל אלו תוצר של החלשות מערכת החיסון .

הן הרפואה המודרנית והן הרפואה הסינית תמימי דעים לגבי אספקט המתח הנפשי המהווה גורם לבעיה זו .

מזווית ראייה סינית, יחסים הדוקים בין גוף לנפש כך שהיכולת להירדם ולהחזיק שינה תלויה בעיקר במצב הנפש.

רפואה סינית -הגורמים לאינסומניה

ננסה לתת כמה דוגמאות המסבירות את אופן החשיבה הסינית. ההתייחסות היא למצבי "עודף" או "חוסר".

הקשר בין מערכת העיכול ,ייצור הדם והנפש : מבחינה סינית, מערכת העיכול אחראית בין היתר לבניית וייצור הדם בגוף (הדם נוצר מהמזון שאנו אוכלים).

דאגות ומחשבות יתר מחלישות את אנרגיית מערכת העיכול , דם לא נוצר במידה מספקת (כמות ואיכות ) מה שמוביל לחוסר הזנה של הגוף והנפש ומכאן עלולה לנבוע גם אינסומניה .

במקרה זה נראה לרוב אנשים שקשה להם להירדם (אך לאחר ההירדמות תהיה שינה רציפה) , עייפות וחוסר תיאבון ,מעט חוסר שקט , זיכרון וריכוז ירודים ועוד.מצב זה קרוי " מצב חוסר" .

המצב השני מתייחס גם הוא לתזונה ולמערכת העיכול ,אך כאן התזונה הקלוקלת תתבטא באכילת יתר של מזונות חריפים,מטוגנים,מחממים מדי כדרך חיים או לקראת השינה ואלו עלולים להוביל לייצור עודף של חום וליחה "שעולים" מהקיבה ומערפלים את צלילות הנפש ומכאן לאינסומניה .

במקרה זה השינה תהיה לא רציפה ,חלומות טרופים/סיוטים ,התעוררויות תכופות, בחילות ותחושת כבדות . מצב זה נקרא "מצב עודף של חום וליחה "

ברשימת הגורמים העיקריים לאינסומניה ,כעס ותסכול אשר פוגעים באנרגטיקה של איבר "הכבד" (בין יתר תפקידיו ,אחראי הכבד מבחינה סינית, לזרימה חלקה של אנרגייה. גם כאן נוצר "חום פנימי"הגורם לאנרגיה של הכבד לעלות ("עליית חום הכבד ") . הכעס מפריע לשלוות הנפש ומכאן לנדודי שינה עם התעוררויות רבות , חלומות רבים על שריפות, טעם מר בפה ועוד .

איך מטפלים ?

הרפואה המערבית מציעה תרופות שונות (אגב העיקריות שייכות לקבוצת הבנזודיאזפינים המשמשים גם לטיפול במצבי חרדה ) .תרופות אלו מתערבות בפעילות הכימית במוח ובמערכת העצבים ומפחיתות את התקשורת בין תאי המוח,לירידה בפעילותו וכך עוזר להירדם ביתר קלות. נשמע מצויין אבל אנשים הנוטלים תרופות אלו לאורך זמן יפתחו תלות ותופעות לוואי כגון נמנום וסחרחורת גם במהלך היום.

מניסיוני, המון מטופלים אשר בחרו לדווח לרופא על בעית השינה שלהם לא קיבלו אף לא המלצה אחת לשינוי אורח חייהם ,תזונתם או שיטות להפגת מתחים אלא המלצה לנטילת תרופה מבלי להתייחס "למחיר" העתידי.

הגישה של הרפואה הסינית מבחינה בין הגורמים השונים להיווצרות התופעה ומטפלת באינסומניה בהתאם לשורש הדברים מלכתחילה .לכן כל טיפול הוא שונה מאחד לאחר .

דיקור סיני, צמחי מרפא , הנחיות תזונתיות, המלצות הרפיה שונות ואימוץ אורח חיים שונה ,כל אלו שיטות שיש לרפואה המשלימה להציע על מנת לטפל בנדודי שינה בהצלחה .

כמה טיפים שלא יזיקו

ותרו על שנת צהריים ונסו לאמץ שעות שינה ויקיצת בוקר קבועות ,גם בסופי שבוע.

מומלץ להוציא את הטלויזיה מהחדר ,להקפיד על חדר חשוך ,שקט ומאוורר.

המון אנשים מבצעים פעילות גופנית בשעות הערב המאוחרות ,מה שמעלה את רמת האנרגייה ומקשה על הירדמות ולכן לא מומלץ לבצע פעילות גופנית לפני השינה.

כמו כן ,כדאי לא לאכול כשעתיים לפני השינה .

שתיית תה קמומיל ו/או פסיפלורה עשויים גם הם להרגיע .

שיתוף

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here