דיאטנית קלינית לגיל השלישי – מתי כדאי לפנות לייעוץ?

0
1452
קרדיט pixabay

אוכלוסייה הגיל השלישי מתאפיינת בצרכים תזונתיים ייחודיים כחלק מתהליך ההזדקנות הטבעית או בעקבות תחלואה גוברת של מחלות רקע, מחלות כרוניות ונוירולוגיות, אשר שכיחותן אף היא גוברת ככל שהגיל עולה. מצב תזונתי תקין עשוי לשפר את התגובה לטיפול ואת איכות חייו של האדם המבוגר, להשפיע על הסימפטומים של המחלה ולתרום לתחושה כללית טובה יותר שלו.

ייעוץ תזונתי למבוגרים חייב להיעשות על ידי דיאטנית קלינית אשר מתמחה בטיפול באוכלוסיית הגיל השלישי והרביעי.

מקרים שכיחים בהם מומלץ על ייעוץ תזונתי בגיל השלישי:

מחלות כרוניות כמו סוכרת ויתר לחץ דם – מבוגרים רבים אשר שנים חיו עם המחלה בצורה מאוזנת, עלולים לחוות שינויים בעקבות העלייה בגיל, ולכן מומלץ להתייעץ עם דיאטנית קלינית. בסוכרת למשל, הטיפול כולל הסברה של תהליך השפעת האינסולין או התרופות על רמת הסוכר בדם, והתאמה של התזונה והתפריט היומי לאיזון רמות הסוכר במקביל לטיפול התרופתי ולמניעת פגיעה באיברי מטרה.

מחלות נוירולוגיות – כגון פרקינסון, דמנציה, אנשים לאחר אירוע מוחי ועוד. במצבים אלו טיפול תזונתי מתמקד בין היתר בטיפול בהשלכות תזונתיות של המצב הרפואי, מניעת ירידה במשקל ושמירה על סטטוס תזונתי תקין.

מחקרים בתחום הרפואה מוכיחים שנים על גבי שנים שקיים קשר בין תזונה לבין מחלות ספציפיות, למשל פרקינסון. לכן, ייעוץ תזונתי יכול לסייע בהפחתת הסימפטומים וההשפעה שלהם על מערכת העיכול והתפקוד היומיומי, למשל במקרים של עצירות בקרב חולי פרקינסון. כמו כן, תזונה מותאמת יכולה לשפר את השפעותיו של הטיפול התרופתי, למשל, בפרקינסון יש השפעה רבה של התפריט היומי (בפרט כמות החלבונים) על ספיגת הדופאמין בגוף.

מחלות במערכת העיכול (מטופלי גסטרו) – בעיות ומחלות במערכת העיכול, כגון, קוליטיס, מחלת קרוהן, מעי רגיז, ריפלוקס, בקע סרעפתי, עצירות ועוד, מאפיינות אנשים מבוגרים לעתים בעקבות חולשה של שרירים, שינויים בפריסטלטיקה, בעיות ספיגה ועוד. ייעוץ תזונתי מותאם יכול להקל בצורה משמעותית על איכות חייהם של אנשים אשר סובלים מבעיות ומחלות במערכת העיכול.

שינויים בחוש הטעם – שינויים בחלל הפה (שיניים, ירידה בהפרשת רוק ועוד) עלולים לפגוע באכילה. כיום, אנשים רבים סובלים מתופעה זו בעקבות מחלת הקורונה. ייעוץ תזונתי במצב כזה יכלול הצעות קולינריות לחיזוק הטעמים של האוכל, המלצה על תוספי תזונה במצב של חסר ברכיבים תזונתיים ועוד.

הפרעות בליעה בגיל השלישי – הפרעות וקשיי בליעה שכיחים למדיי בגיל השלישי בעקבות מחלות שונות, דמנציה, חולשה קשה (סרקופניה). במצב כזה, האדם המבוגר לעתים מפחית את כמות האוכל, ואף נמנע מלאכול, מה שעלול להוביל לירידה בערכים התזונתיים, ירידה במשקל, חולשה ולתחלואה נוספת. במצב כזה מומלץ על טיפול משולב של קלינאית תקשורת לאבחון בעיית הבליעה ושל דיאטנית קלינית להתאמת תפריט.

מה כולל ייעוץ של דיאטנית קלינית?

טיפול של דיאטנית קלינית לגיל השלישי כולל ייעוץ תזונתי, ליווי ומעקב עבור מבוגרים אשר מתמודדים עם מחלות רקע ומחלות כרוניות שונות. מטרת הטיפול לאתר מצבי סיכון תזונתי, להתאים תפריט מתאים למחלות כרוניות ולמצבים רפואיים משתנים, ולספק תמיכה תזונתית מותאמת להשגת תפקוד יומיומי מיטבי עבור האדם המבוגר.

אנחנו בRestart Therapy- פועלים על פי שיטת טיפול שנקראת Evidence-based Practice (טיפול מבוסס ראיות), כלומר כל ההמלצות וההנחיות שלנו מתבססות על מידע מחקרי מעודכן ביותר וממקורות מהימנים בתחום התזונה. זאת בנוסף לניסיון העשיר של הדיאטנית וכמובן בהתאם להעדפות האדם המבוגר.

שינוי אמיתי, מעבר להתאמת תפריט תזונתי, דורש גם שינוי בהרגלי התזונה ובאורח החיים של האדם. צוות הדיאטניות שלנו יעניק לך את הליווי, הידע והכלים המעשיים הנדרשים ליישום כל ההמלצות התזונתיות.

מחפש/ת דיאטנית קלינית פרטית שתוכל להגיע אליך הביתה? התקשרו אלינו לטלפון 077-9966400 ואנו נפנה אותך לדיאטנית בעלת הידע והניסיון הנדרשים על מנת לעזור לך. אנו מזמינים אותך להיכנס לאתר שלנו http://www.restart-therapy.co.il לקבלת מידע נוסף בנוגע לשירותים שלנו, כגון שיקום פרטי לאחר אירוע מוחי, שיפור זיכרון אצל מבוגרים, טיפלו בדמנציה, שיקום לאחר שבר או ניתוח ועוד.

שיתוף

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here