איך מטפלים בשפעת ואיך הרשת עוזרת לכם בזה?

0
3231
איך מטפלים בשפעת ואיך הרשת עוזרת לכם בזה?

החורף כבר ממש בפתח וקופות החולים מתחילות לחסן כנגד שפעת בחינם את כל המעוניינים. מהי בכלל השפעת וכיצד אפשר להשתמש ברשת האינטרנט כדי לעבור חורף שליו ורגוע יותר – על כך בכתבה הבאה.

שפעת היא מחלה הנוצרת על ידי וירוס שקוראים לו אינפלואנזה שיכול לעבור באוויר ומסוגל לשרוד קצת מחוץ לגוף שלנו בזכות המעטפת שלו. אחרי שמישהו מתעטש או משתעל, האינפלואנזה נמצא בחלל שסביבנו כמו בחדר סגור, בכיתה, באוטובוס או במכונית – וכאשר אנחנו נושמים הוא נכנס אל מערכת הנשימה. לאחר מכן מתחיל הווירוס לשכפל את עצמו בעודו משתמש בחלבונים שלנו והורס את התאים. בדרך כלל אנו מתגברים לבד ולא בקושי רב על השפעת, עם ההרגשות המוכרות של שיעול, נזלת, חולשה, כאבים וחום. ואולם, יש אנשים הנמצאים בסיכון לסיבוכים של השפעת ובפרט לדלקת ריאות, מה שיכול לסכן את חייהם. בעיקר מצויים בסיכון קשישים, ילדים וחולים במחלות כרוניות, והם גם אלו שנקראים להתחסן ראשונים.

כיצד רשת האינטרנט עוזרת לנו עם השפעת

לא, איננו מתכוונים שאם תגלשו ברשת תזכו באורח פלא לחיסון מהמחלה. הכוונה היא שיש ברשת המון מידע על הקטנת הסיכון להידבקות ועל הטיפול במי שכבר חלה. כך לדוגמא, בפורטלים רפואיים מובילים תוכלו לקרוא שלל כתבות על החיסונים הקיימים, למי מומלץ להתחסן, הפרכת שמועות לא נכונות על חיסונים, כיצד מורידים חום והאם בכלל כדאי להוריד את החום, כיצד מתמודדים עם שפעת של תינוק, כיצד לטפל בחולה שפעת קשיש וכן הלאה. בנוסף, תוכלו לקרוא כתבות המתארות את התסמינים ולהבין האם מדובר בשפעת או בתחלואה אחרת, תוכלו לפנות לרופאי משפחה העובדים באזור מגוריכם, תוכלו לשאול שאלות בפורומים, ועוד.

לקבל את המידע הנכון על המחלה והחיסונים

רשת האינטרנט הביאה עימה הרבה ברכות אך יש לפעמים גם בעיות. אחת מהן נובעת מריבוי המידע (המבורך בדרך כלל) שיוצר לפעמים אי הבנה וטעויות בכל הקשור לנושאי בריאות ושפעת. לכן, בראש ובראשונה חשוב לזכור ששום דבר שאתם קוראים ברשת לא יכול להוות תחליף לייעוץ בארבע עיניים עם רופא. שנית, תמיד כדאי להעדיף פורטלים המתמקדים בתחומי הבריאות ולא בתחומים נוספים, כי שם תמצאו את המידע היותר אמין. בנוסף, תמיד חשוב לבדוק מי עומד מאחורי הכתבה, מהי הכשרתו ומה ניסיונו בתחום שבו הכתבה עוסקת.

כך לדוגמא, אם תעיינו במאמרים ודעות אודות חיסון השפעת באינטרנט תמצאו לא מעט טענות מפחידות, האומרות למשל שהחיסונים מסוכנים למתחסנים ומגבירים את התחלואה באוכלוסייה. לעומת זאת, אם תקראו מאמרים של רופאים כמו שישנם בפורטלים רפואיים, תוכלו לראות שכל המחקרים מעידים כי התחסנות בשפעת מקטינה באופן משמעותי את התחלואה באוכלוסיה הכללית. דוגמא נוספת היא טענות לפיהן לעולם אין להוריד את החום אצל ילדים חולים מפני שזוהי תגובה טבעית של הגוף. טענה זו אינה נכונה ואף יכולה להיות מסוכנת. אין הכוונה שצריך למהר ולהוריד את החום אך בוודאי שיש לעשות זאת במצבים מסוימים, כפי שניתן לקרוא בכתבות מקצועיות על שפעת מטעם רופאי משפחה.

  1. אילו חיסונים קיימים והאם הם יעילים?

באופן כללי, החיסונים לשפעת מתחלקים לחיסון מומת שמכיל נגיפים מתים, ולחיסון מוחלש שמכיל נגיפים חיים שאינם יכולים להתרבות בטמפרטורות רגילות. יש לציין כי בשנים האחרונות התרבו השמועות לגבי אי יעילותם של החיסונים ואפילו היותם גורמים לשפעות חזקות וקטלניות יותר. ואולם, על אנשי המקצוע מקובל כי מדובר בסברות מוטעות. למעשה, בכל המדינות שבהן מתקיים חיסון שפעת מוסדר וקבוע רואים ירידה משמעותית במקרי המחלה, בסיבוכים ובתמותה.

  1. מתי בשנה כדאי להתחסן?

הרופאים ממליצים לכלל האוכלוסייה להתחסן, ובפרט לילדים, קשישים ובעלי מערכת חיסונית מוחלשת. החיסונים בקופות החולים מתחילים לרוב בסוף הסתיו – תחילת החורף, ועל פי רוב מומלץ להתחסן עד סוף נובמבר על מנת לקבל יעילות מיטבית מהחיסון.

  1. ובאיזו שעה להתחסן?

מסתבר שגם לשאלה זו יכולה להיות משמעות. מאחר שתפקידם של החיסונים הוא להפעיל את המערכת החיסונית, הרי שאם זו פועלת באופן שונה לאורך היום ישנה חשיבות גם לשעה. קביעה זו אינה מקובלת אמנם על כלל הרופאים אך יש שמצדדים בה, ומביאים כראייה מחקר שנערך לאחרונה באנגליה. במחקר השתתפו מאות נחקרים שקיבלו חיסוני שפעת בבוקר או בצהריים. בבדיקות שנערכו לשתי הקבוצות לאורך זמן נמצא כי מי שהתחסן בבוקר "נהנה" מתגובה חזקה יותר של המערכת החיסונית ממי שהתחסן בצהריים.

ההמלצה להתחסן נגד מחלת השפעת הינה גורפת וניתנת בין היתר על ידי משרד הבריאות, מערכת הבריאות, ארגון הבריאות העולמי והמרכז האמריקאי לבקרת מחלות. נגיף השפעת, המכונה אינפלואנזה, מוביל לתחלואה קשה ולעיתים גם למוות, לרבות דלקת ריאות ועוד מחלות נשימה וסיבוכים קשים. כעת יוצא משרד הבריאות בקריאה רשמית לציבור להגיע להתחסן נגד שפעת לקראת החורף העומד בפתח.

מי נקרא להתחסן?

על פי משרד הבריאות, שפעת עלולה בהחלט לפגוע גם באנשים שאינם סובלים ממחלות רקע. על כן, ההמלצה והקריאה היא לכל האוכלוסייה להגיע להתחסן, החל מגיל חצי שנה, וזאת במטרה למנוע סיבוכים קשים ומוות. באופן מיוחד מומלץ למספר קבוצות סיכון להגיע להתחסן, ביניהן אנשים מעל לגיל 50, ילדים עד לגיל 5 ולנשים בהריון. רשימת קבוצות הסיכון המלאה מופיעה בקישור הבא:

http://www.health.gov.il/UnitsOffice/HD/PH/epidemiology/td/docs/360_Influenza.pdf

חיסונים בקופות החולים ובבתי הספר

החל מהשנה יקבלו גם תלמידים בכיתות ג' (המצטרפים לתלמידי כיתות ב') את החיסון במסגרת בתי הספר. מעבר לכך, יש להגיע להתחסן בקופות החולים שכבר מחזיקות בחיסונים המתאימים לשנה זו וניתנים למבוטחים בחינם. מדובר בחיסונים שבהם קיימים מרכיבים הנוגדים את זני השפעת שאמורים להיות שכיחים בעונה הנוכחית, וזאת בהתאם להערכות שפרסם ארגון הבריאות העולמי. במשרד הבריאות ממליצים לקבל את כל החיסונים שיש בקופות החולים, כלומר חיסון נגד ארבעה או שלושה זנים. עוד מעריכים במשרד הבריאות כי אם תהיה היענות גבוהה מצד הציבור להגיע להתחסן, יתרום הדבר להקטנת התחלואה בשפעת.

אנשי המשרד מוסיפים כי בשנה שעברה נרשם סיכון גדול במיוחד לתחלואה בקרב תינוקות וילדים עד לגילאי שמונה עשרה, וכן מקרים רבים יחסית של דלקת ריאות בקרב מבוגרים בני יותר משישים וחמש, כאשר שיעור התמותה בגילאים אלו בינואר 2017  היה גבוה מהממוצע הרב שנתי. לפי המידע הקיים בידיהם, בשנה שעברו התחסנו 21% מהאוכלוסייה, כאשר 24% מהילדים עד גיל חמש התחסנו, וכן 66% מהאנשים בגילאי 65 ומעלה.

יש לציין כי במשרד הבריאות נערך מעקב אחר מחלת השפעת בחצי כדור הארץ הדרומי, שלרוב המגמה בו דומה לישראל. עונת החורף מסתיימת בימים אלו באוסטרליה והנתונים מראים על עלייה של כמעט 100% במקרי שפעת בהשוואה לשנים הקודמות, וכן על מקרי מחלה קשים יותר. הדעה הרווחת בקרב אנשי מקצוע היא שעונה קשה זו קשורה בהיענות נמוכה לקבלת חיסונים מצד האוכלוסייה האוסטרלית.

אם יש לכם שאלות אודות תחלואת חורף תוכלו לקרוא ולקבל תשובות באתר של משרד הבריאות:

https://www.health.gov.il/Subjects/vaccines/flu/Pages/Winter_flu.aspx

לאתר: https://www.rofe.co.il/

שיתוף

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here