האדם לפי המסורת הסינית המסורתית

0
3094

שאלת מהו האדם, זו אחת מהחידות המסתוריות המעסיקות את בני אדם מאז שחר התהוות האנושות. זו שאלה הנמצאת ברקע מודעותינו יומיום כבניזוג וכהורים, כמורים, כמטפלים וכשכנים: האם הוא נזר הבריאה? האם הוא נברא באמת בצלם אלוהים? או בא מהאפר וישוב אליו?

בעולם הרוחני נשאלת השאלה: מי אני? מה אני? לשם מה באתי לכאן? ותשובה אחת אין.

האדם מהווה עדיין סוד עמוק ומוטב שכך. הוא יצור נברא, הוא יצור נפלא שאין דומה לו בכל הבריאה. חלקו הגלוי הנראה לעיננו, אינו כי אם מעטפת חיצונית של הרבה רבדים שמהם נבנית שלמותו. חלק זה עוטף את הנפש העליונה שהיא מהותו הפנימית של האדם.

אדם וטבע במסורת הסינית

האדם מתואר כתהליך בהתהוות וכמערכת פתוחה הנמצאת בקשר מתמיד עם הסובב אותה. האדם הינו מערכת המכונה 'שמים וארץ קטנים' הקיימת בתוך היקום המהווה מערכת גדולה המכונה 'שמים וארץ'.

מיקרוקוסמוס בתוך מקרוקוסמוס. האדם הינו חלק מהטבע ורוטט איתו בכל עת והבריאה רוטטת בו. הקשר הוא קבוע, הדדי ורצוף "כאשר נוצה נופלת על פני כדור הארץ – כוכב משנה מסלולו" (פתגם סיני עתיק).

מה לנאמר בתורת הכאוס בפיזיקה המודרנית?

כל איבר חלק בתוכנו רוטט עם חלק מסויים בטבע,לפי התדר ייחודי ממוקד, לפי מחזור מסויים. כאשר אני מתקשר לטלפון נייד מסויים, רק הוא רוטט ומצלצל ורק בעליו עונה.זהו תדר ממוקד. רטיטות שונות פועמות ברבדים תואמים בגוף האדם. מאז תחילת התרבות הסינית ,הסינים תארו רבדים, שכבות, רמות אילו במספר דגמים. לדוגמא: מחזור אישה מאוזנת פועם לפי 28 ימים ומחזור הירח הינו בן 28. לא ייתכן כי הדבר מיקרי. עובדה זו מרמזת על קשר הדוק בין הנשים לבין הירח מעבר למניין ימי המחזור.

מבנה האדם במסורת הסינית

המכונה בסינית ז'ן (REN ), נוצר מתוך חיבור וערבוב בין שמים המכונים בסינית טיאן

(TIAN) לבין הארץ המכונה בסינית טי (TI). השמים מסמלים את רמת העקרונות והחוקים, את האנרגיה, את האור-את מה שהסינים מכנים יאנג (YANG).

הארץ מסמלת את רמת ההגשמה ,את החומר,את הדחוס – את מה שהסינים מכנים אין

(YIN). ייעודו של האדם הינו להגשים את מקורו ולשחזר מחדש את אופן בריאתו תוך חיבור מתמיד בין שמים וארץ.

"השמים בתוכי – זו הסגולה, הארץ בתוכי- זה האנרגיה, הסגולה יורדת, האנרגיה מבעבעת, החיים פורצים" [מתוך פרק 8 ב'ספר הציר הרוחני' שנכתב לפני 2300 שנים].

דגם של מנציוס [מנג-צה]

מנג-צ'ה הינו פילוסוף שחי בסין לפני כאלפיים שלש מאות שנים. הוא תיאר את האדם כמורכב משבע שכבות וצייר זאת באופן סמלי כמפורט להלן:

בסמל מבחינים בשבע שכבות המסודרות בשלושה אזורים: אזור ראשון הנפתח לשמים, אזור שני נפתח לארץ ואזור שלישי המחבר ביניהם.

השכבות מחוברות ומאוחדות בעזרת אנך המבטא את אנכיותו הפיזית (עמוד השדרה) והלא-פיזית (רוח) של האדם. אנכיות זו מודגשת באמצעות ה'משקולת' שבתחתיתה המבטאת את תלות האדם בכח המשיכה. מקור האנך בשמים והיא פונה כלפי מטה. תיאור זה מסמל באופן מסורתי את כוחות ההגשמה בחומר של כל היצורים.

'שמים, ארץ ואדם' מהווה את אחד הדגמים הבסיסיים בתפיסה הסינית המבוסס על רטיטה בין גופים. החלק העליון שבנו רוטט לעבר השמים שמעל, החלק התחתון שבנו רוטט לעבר הארץ שמתחת והחלק המרכזי מפריד ומחבר בין שני האחרונים.

כך הסינים רואים את מבנה הגו:חזה מעל, אגן מתחת ובטן במרכז.

כך רואים הסינים את מבנה הפנים: מצח מעל , סנטר ופה מתחת ואזור האף במרכז.

1. האיזור הראשון פונה לשמים ומהווה את השמים שבאדם. הוא כולל את שתי השכבות הראשונות.

2. האיזור השני נשען על הארץ ומהווה את הארץ שבאדם. הוא כולל את ארבעת השכבות האחרונות.

3. האיזור השלישי נמצא בין שמים וארץ ומהווה את האדם שבאדם. הוא כולל את השכבה השלישית.

נתמקד באחת מדרכי פירוש סמל זה :

השכבה השישית מתארת את הרמה הפיזיולוגית האינית בגוף במרכזי האנרגיה שבאיברים המלאים המכונים zang.

שלושת השכבות האחרונות מסמלות את שלושת רמות הפעילות הפיזית והפיזיולוגית באדם הפועלות ומתפקוד יחדיו לפי מנגנון המכונה במסורת הסינית שלושת המחממים.

1. השכבה הראשונה, העליונה, פתוחה כגביע לשמים, ומסמלת את ראש האדם. תיאור הראש הינו חלקי בלבד על מנת לסמל את המקור הנסתר והבלתי-ידוע של האדם. רמה זו היא הקרובה ביותר לשמים ומסמלת את ההיבט המטאפיזי או הרוחני אצל האדם. לבעלי-חיים, לצמחים ולדומם אין רמת רטיטה כזאת.

2. השכבה השניה פונה אף היא לשמים ומסמלת את הידיים.באמצעות הידיים האדם מבטא את האינטלגנציה שלו שהאיצה התפתחותה כאשר התיישר והחל להשתמש בידיו החופשיות. רמה זו מסמלת את היכלת המנטלית והאינטלקטואלית של האדם.

3. השכבה השלישית הינה אופקית, מרכזית, מאוזנת ובעלת שתי-פנים: אחת פונה לשמים והשניה פונה לארץ. היא מאפיינת את מהותו של האדם ואת אנושיותו ומסמלת את ההיבט הרגשי והנפשי שלו. הרגשות אינן מובנות ואינן הגיוניות (כמו אנרגיית השמים) ומתגלות ע"י שינויים פסיכו-פיזיולוגים בגוף הניתנים לכימות ולמדידה (כמו חומר הארץ).

4. השכבה הרביעית פונה כלפי הארץ. היא מסמלת את הרגלים המושרשות היטב בארץ. רמה זו מסמלת את האנרגיה שבחומר הניתנת למדידה. היא זורמת בערוצים הנקראים בסינית מרידיאנים.

5. השכבה החמישית מתארת את הרמה הפיזיולוגית היאנגית בגוף במרכזי האנרגיה שבאיברים החלולים המכונים FU. 7. השכבה השביעית מתארת את הרמה החומרית ביותר באדם הכוללת את הרקמות החיצוניות הנשלטות עי"י המרידיאנים.

כל אחת משבעת השכבות נוצרת, מתארגנת ופועלת לפי חוקי האין והיאנג ולפי יחסי הגומלין שבדגם של חמשת האלמנטים או חמשת הפאזות.

כאשר רמה פנימית אחת רוטטת, היא משפיעה על כל שאר הרמות. "האדם הינו יחידה אחת בלתי-ניתנת להפרדה" אמר אלכסיס כאריל. בכך היא יכולה להשפיע על הבריאה כולה. לדוגמא שטמפרטורת גופי עולה, טמפרטורת החדר עולה בהתאם.

לפי גישה זו, הטיפול איננו מתייחס לאדם בחפץ מכני ומבודד אלא כמערכת אנרגטית הכוללת רבדים שונים המחוברים יחדיו והיא משפיעה ומושפעת עם סביבתה.

גישה פשוטה זו, המתוארת לעיל, מחייבת את המטפלים לבדוק, לבחון ולטפל באדם על כל רמותיו. לכן ,היא דורשת מהמטפלים בגישה זו, לפתח עצמם ולגדול בהתמדה כדי לעשות עבודתם נאמנה .

שיתוף

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here