גיל המעבר – מנופאוזה

0
3593

המונח "גיל המעבר" מאפיין תהליך הדרגתי ונורמלי של מעבר בין תקופת הפוריות לתקופה בה השחלות מפסיקות לתפקד והאישה אינה יכולה להרות עוד. תהליך זה אינו קורה בין לילה ומדובר בחוויה שונה עבור כל אישה.

חלק מהנשים עלולות לחוות מעט (או ללא) תסמינים של גיל המעבר, בעוד אחרות חוות סימפטומים פיזיים ופסיכולוגיים מרובים. תסמינים אלה, עלולים להימשך 5-10 שנים ויותר ואין כל דרך לנבא מתי יפסקו.

הגיל הממוצע של גיל המעבר הוא 45-55, אך עלול להגיע בגיל מוקדם כמו 30 בעקבות, ניתוח להוצאת שחלות, הקרנות/ כימותרפיה ומחלות אוטואימוניות, או מאוחר בשנות ה-60.

אז אם גם את חשה גלי חום, הזעות לילה, שינויים במרקם העור יובש בגוף והנרתיק, תכיפות במתן שתן / בריחת שתן, נטייה לזיהומים בנרתיק, שינויים באיכות השינה, שינויים מהירים במצב רוח, עייפות, בעיות זיכרון, עצבנות, עלייה במשקל או אפילו דימום נרתיקי חריג, יתכן ואלו סימנים המבשרים את בואו של גיל המעבר.

אם זה לא מספיק, אז בגיל המעבר נשים נוטות לעלות במשקל, פרופיל השומנים משתנה לרעה ויש יותר מקרי סוכרת ויתר לחץ דם.

לנשים רבות תקופת מעבר זו כרוכה בסבל רב ואי נוחות עד לכדי קושי בתפקוד היומיומי. רבות פונות לרופא על מנת לקבל עזרה, כאשר הטיפול המקובל הוא הורמונים סינטטיים (אסטרוגן ופרוגסטרון יחד או רק אסטרוגן), המפחיתים את התופעות הנ"ל במידה מסוימת אך טומנות סכנות לא מעטות.

– מחקרים שונים מראים עלייה בסיכון להתקפי לב, שבץ וסרטן שד לאלו שלוקחות טיפול הורמונלי משולב אסטרוגן ופרוגסטרון ועלייה במקרי סרטן צוואר הרחם עם תכשירים מסוג אסטרוגן.

ישנה כיום גישה חדשה בשימוש "בהורמונים זהים ביולוגית", כלומר המרכיבים הכימיים של אלה (אסטרוגן למשל),זהים לאלו המיוצרים בגוף וכך למעשה הסיכון לסרטן ולתופעות אחרות קטן.

טיפול אחר הוא עם תרופות אנטי דיכאוניות מקבוצת SSRIs .

הטיפול בדרך הטבעית !

עם המודעות הגוברת להצלחותיה הרבות של הרפואה הטבעית ולשילובה במערכות הבריאות השונות, נשים רבות בוחרות לנסות דרך זו לפני שמתחילים אחד מהטיפולים שהוזכרו קודם.

  • תזונה – אמצו תזונה מאוזנת נטולת מזונות חריפים, מתובלים מדי או מטוגנים. הרבו בירקות ושתיית נוזלים, הוסיפו פולי סויה, אפונה וקטניות המכילים פיטו-אסטרוגנים ויכולים להקל על גלי החום.
  • צמחי מרפא – יש כיום עבודות רבות על טיפול יעיל בצמחי מרפא. בספרות אזכורים רבים לגבי קוהוש שחור, ליקוריץ, דונג קוואי (אנג'ליקה סינית) ובטטת בר. מניסיוני כמטפל אני רואה תוצאות נפלאות עם נשים המשלבות טיפול זה המותאם לכל אישה בהתאם לאבחנה.
  • דיקור סיני – את נפלאות הדיקור כבר כולם מכירים. זהו כלי נפלא לטיפול בתסמינים שונים של גיל המעבר לרבות בעיות שינה, עייפות ומצבי רוח משתנים.
  • פעילות גופנית – מומלץ לשלב הליכה, שחייה, אופניים ועוד לצד יוגה או מדיטציה. אלה יכולים לסייע במניעת אירועים לבביים וחיזוק העצם המקושרים עם ירידה *באסטרוגן.

*אסטרוגן, בין תפקידיו השונים מגן על העצמות. בעקבות ייצור נמוך בגיל המעבר, נשים תסבולנה מדלדול במסת העצם (אוסטאופרוזיס) והסיכון לאירועים לבביים עולה.

אם עדיין לא התחלת טיפול הורמונלי כדאי לך לשמוע את מה שיש לרפואה הסינית להציע. לאלו שהתחילו טיפול, מומלץ לשלב את הרפואה הסינית בשלל מצבים שההורמונים הסינטטיים לא פתרו.

**אין במידע המובא מעין המלצה רפואית. בכל בעיה רפואית יש להתייעץ עם רופא/ מטפל מוסמך.

שיתוף

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here